Jeg bællede en chailatte med den kære Mia i går, hvor vi sørgede for lige at få vendt verdenssituationen. Hun er megatravl med studie, jeg er ved at brænde sammen oveni bøtten, og alt i alt var det nok en fremragende idé, vi lige tog en time fælles timeout og fik sagt røv til det hele et par gange.
Jeg har næsten sneget mig igennem to måneder af semesteret nu, og jeg ved, der kun er halvanden tilbage, men nu har det dæleme ramt mig, og det har ramt mig hårdt. Undervisningen er det gået nogenlunde med – den har endda ligefrem til tider været tilnærmelsesvist spændende – men nu begynder det hele at hobe sig op foran mig i en ulækker bunke af deadlines, eksaminer, projekter og synopser. Der skal søges SU-dispensation, medmindre jeg vil være selvforsørgende allerede fra nytår, der skal findes specialevejleder (og emne), der er 2 eksaminer af til sammen 5 dele (heraf to gruppeeksaminationer), der er vejledning i den ene, og jeg er slet slet ikke i stand til at kapere så meget studie på én gang.
Jeg kan ikke huske, hvornår jeg sidst har været så plaget af angst, som jeg er nu. Jeg kan ikke trække vejret dybt uden at ryste, jeg kan ikke sove, og jeg kan ikke engang svare på, hvordan jeg har det uden at begynde at tude. Det er bare for meget.
Og hvorfor kommer jeg så langt ud? Det gør jeg selvfølgelig, fordi jeg i forvejen ikke var det mest psykisk stabile individ, der nogensinde har prustet sig op ad Ringgaden til Uni, og jeg vidste udmærket, at jeg skød over mål ved at droppe min planlagte sygeorlov og i stedet gå all in og forsøge at følge med fremdriften og de 30 ECTS. Jamen selvfølgelig er jeg presset, og jeg vidste, hvad jeg gik ind til.
Men det er jo ikke kun mig, det er for meget for!
Jeg er bare så “heldig”, at jeg har en diagnose at pege på, når korthuset falder sammen, men hvad så med alle de “normale” piger, der hele tiden føler, de er bagud og ikke slår til?
Jeg brugte gymnasiet og de første par år af uni på at have dårlig samvittighed. Jeg gik rundt med en konstant følelse af at være bagefter, indtil jeg slet ikke kunne gennemskue, hvis forventninger det var, jeg prøvede at leve op til. Og så besluttede jeg mig for, at min uddannelse så vidt muligt skulle være på mine vilkår.
Der er få ting, der giver undervisere mere kriller i dilleren, end når de kan få lov til at fortælle et klasseværelse fyldt med desillusionerede studerende, at de bør arbejde 60 timer om ugen, fordi ferierne bør tælles med i gennemsnittet. Lad os nu lige være ærlige. Det er dæleme de færreste af os, der er i stand til at studere 10-12 timer dagligt, og de færreste af os når op på en normal arbejdsuge. Og det er okay. Whatever works for you!
Personligt er mine normale studiearbejdsuger mere i nærheden af de 10 timer. Det er der en række årsager til. For det første har jeg aldrig bedt mig selv om at læse hele pensum. Det ville i de fleste tilfælde være spild af tid, fordi størstedelen af underviserne smider en masse komplet unødvendigt materiale på læseplanen, fordi kapitel 5-10 lyder bedre end kapitel 6 og 9, og fordi de skal kunne forsvare de 60 timers arbejde. Dengang jeg læste, plukkede jeg i pensum, så jeg lærte det, der havde relevans for mit fag og så lod resten ligge. Jeg prøvede i korte perioder at læse det hele, men det endte bare med, jeg ikke kunne huske noget af det.
På dette semester har vi blandt andet fået til opgave at læse mere end 100 siders kameramanual. Det kunne jeg virkelig ikke drømme om at gøre. På dette semester har jeg læst lige præcis 4 sider. Og de sidste 2 skimmede jeg endda.
Og ved I hvad? Jeg er sgu ret godt med. Selvfølgelig ville det for mange være en helt elendig plan at lade læsestoffet ligge, men for mig fungerer det. Jeg har ikke tal på, hvor mange gange jeg har ladet mig presse af enten mine undervisere eller mine medstuderende, når jeg egentlig var på rette vej i min helt egen udmærkede plan. Det er sgu som om, der er folk, der får det bedre med sig selv ved at fortælle vidt og bredt om, hvordan de møder på uni hver dag fra 8-16 og desuden allerede har skrevet deres eksamensopgave – og så kan de lige med chok i øjnene få spurgt ind til, hvordan man dog vil nå ALT det, de har klaret. Fucking flabet, altså.
Jeg har efterhånden regnet svaret ud: Jeg arbejder bare på en anden måde, end de gør.
Jeg gider ikke bruge 10 timer på en synopsis, når jeg er i stand til at skrive den på én, og jeg ser ingen grund til at sætte 8 timer af til gruppearbejde og så holde pause i fire af dem. Når jeg arbejder, er jeg super effektiv – I get the job done. No fuss, no small-talk, no nothing. Så kan man snakke, når man er fri og færdig (ja, jeg siger jo, jeg ingen studievenner har).
Ikke overraskende har erfaringen vist mig, at en stor del af “8-16”-folket er ekstremt ineffektive. Halvdelen af arbejdsdagen går med alt andet end arbejde, fordi der lige var en kaffevogn, en gammel bekendt, en sjov video på youtube. Det tager jo også tid at fortælle andre folk, hvor meget tid, man egentlig bruger.
Alle mine studiegrupper har hurtigt fundet ud af, at jeg absolut ikke er typen, der bryder mig om at spilde tiden. I foråret tror jeg endda, ordet “tidsnazi” blev sneget ind, men fandme så om ikke de værdsatte at kunne gå hjem før mørkets frembrud, fordi jeg fra morgenstunden havde lagt en plan og sørget for, vi fulgte den. Ja, jeg er da pisseirriterende at arbejde sammen med (blandt andet derfor jeg så nødig vil arbejde sammen med nogen som helst), men jeg kan love jer for, at min nuværende gruppe syntes, det var fedt, da jeg brugte 5 timer på at redigere det, der tog andre grupper 3 dage. Og det er mit svar.
Hvis min underviser beder mig om at bruge 60 timer om ugen – så er det nok fordi, han ikke ved, hvad jeg kan udrette på 5.
Jeg skrev min bachelor over et par uger, og jeg brugte et par timer hver dag. Den blev ikke prangende, men jeg hev et 10-tal hjem (nøjagtigt det samme gjaldt forresten min SRP), og det illustrerer egentlig min pointe meget godt. Jeg brugte langt mere tid på at stresse over opgaven, på grund af hvad andre sagde om den, end jeg brugte på at skrive den. Og selvom jeg gentagne gange beviser over for mig selv, at det er omsonst at måle mig efter andres standarder, så har jeg ikke kunnet lade være med at føle et vist pres fra dem. I år er det anderledes. Jeg har lært, at min måde er den eneste rigtige for mig. Der er absolut intet i vejen med mit ambitionsniveau, men det er mit eget, og i sidste ende skal jeg kun stå til ansvar over for mig selv.
Desværre betyder det ikke, at jeg skøjter elegant igennem, for jeg står overfor nogle, for mig, voldsomme udfordringer i form at et gruppeprojekt og en dertilhørende opgave. I lørdags fik jeg gentagne panikanfald til min mormors fødselsdag, fordi jeg ikke kan klare at være sammen med ret mange mennesker af gangen. Det var endda kun min allertætteste familie. I går begyndte jeg at tude flere gange, mens vi havde besøg af min far og Mathias’ forældre, fordi min angst og mennesker slet slet ikke passer sammen.
Og det er lige det. Vi har alle forskellige forcer. Nogle kan høvle en opgave af på nul komma dut, mens andre sveder over den i et semester, nogle er super disciplinerede og trives med studiet som fuldtidsarbejde, nogle nailer fremlæggelserne, og andre kan interagere med mennesker uden at bryde sammen. Derfor giver det også kun mening, at vi kan studere på hver vores måde.
I do me, you do you!
Dette indlæg er virkelig ikke et angreb på nogen. Tværtimod. Det er et opråb – en opfordring til jer alle om kun at lade jer presse af jeres eget pres og lade de andres ligge. Er det 1, 3, 6 eller 8 timer om dagen, I vil bruge? Er det halvdelen, alt eller intet, I vil læse? Hvad virker for jer? Den dårlige samvittighed opstår, når man føler sig bagud i forhold til sine egne forventninger. Dengang min mor underviste i studieteknik (en smule ironisk alligevel), var hendes mantra: Lav jeres egen plan og følg den. Hvis målet er at læse én af to tekster, handler det om – med god samvittighed – at lukke ned efter den første og lade den anden ligge. Det handler om overlevelse og livskvalitet, og det er alt for nemt at glemme, når først semesteret er begyndt.
Det er ikke første gang i dette semester, jeg har studiet oppe at vende. Læs om mine overvejelser, før jeg hoppede på undervisningen og om hvad der fik mig til at træffe den endelige beslutning.
Hvordan tackler I studiestress og -pres?
PS. Husker du at følge med på Instagram? Du kan også følge bloggen via Bloglovin eller på bloggens Facebookside, som jeg opdaterer dagligt! Du kan også skrive en kommentar til dette indlæg – jeg svarer ALTID tilbage! :)
13 comments
Tak for det her indlæg!
Jeg læser selv på min egen måde, og har fravalgt at have studiegruppe. Jeg er næsten aldrig på skolen, men læser til gengæld alt hjemme. Jeg laver ikke noget til hver tekst, og jeg ligger den fra mig så snart jeg har mødt det sidste punktum.
Jeg ved at det fungerer for mig, og alligevel kan man få så dårlig samvittighed fra alle sider, fordi det er som om der er en norm for, hvordan man er studerende. Det er skørt!
Så tak for at jeg føler mig meget normal lige nu, det havde jeg brug for :)
Tusind tak, Caroline!
Der er ligeså mange måder at læse på, som der er studerende – det er desværre bare ikke det, man får indtryk af. Væk med den dårlige samvittighed – så længe vi gør det godt nok i forhold til det, vi vil :)
Det er simpelthen en fornøjelse at læse dine indlæg! Du skriver så let og fint og uden fikumdik – jeg elsker det!
Og fedt for dig!!!:) Det må dælme være en lettelse at kunne ignorere andres forventninger til, hvordan tingene bør gøres. Jeg tror desværre aldrig rigtig, at jeg nåede dertil, da jeg var studerende.
Tak skal du have, søde Elisabeth! Det har godt nok også taget mig mange år at komme dertil, hvor jeg kan trække på skuldrene, men hvor ville jeg dog ønske, jeg havde fundet ud af det noget før! :)
Så befriende læsning! Er endelig kommet ud på den anden side af studielivet og har brugt alle årene på at føle mig mindre engageret og uden ambitioner fordi jeg havde det lidt på samme måde som dig med den der tid. Jeg valgte at splitte op med min specialemakker halvvejs i processen, for at få lov til selv at planlægge min tid. Jeg arbejdede ikke en eneste dag fra 8-16 i det halve år og jeg endte sgu med et helt fint speciale og et 10-tal. Ville ønske jeg havde kunnet lukke øjnene fra de andres pres tidligere, så jeg hepper på dig! :)
Tusind tak, Cecilie! Hvor er det dejligt at høre, det gik så godt for dig, selvom (måske faktisk fordi) du gjorde det på din egen måde. Det er ikke populært at sige det på uni, men hvorfor Pokker springe over, hvor gærdet er højest, hvis man kan opnå samme resultat og læring (måske endda bedre) ved at arbejde på en anden måde? Smarter, not harder :D
Godt opråb.
Tak, Julie :)
“Kriller i dilleren” haha jeg elsker din måde at skrive på, men samtidig er det nogengange lidt skræmmende, fordi det føles som om det er noget jeg selv har skrevet. Lige nu er jeg i gang med en reeksamen til d. 9. december hvor pensum er på 3500 sider. Der er desværre ikke noget der kan springes over, da hele systemet hænger sammen og der i opgaveteksten kan stilles spørgsmål til en fodnote på side 457 ud ud af de 12 bøger der samlet er pensum. Jeg har desværre endnu ikke fundet min ideelle studiemetode andet end at læse hele pensum grundigt igennem og så krydse fingre for, at det meste hænger ved. Jeg plejer også at være lidt af en “egotripper” med studiet, men lige nu ville jeg virkelig ønske, at jeg havde nogen studiekammerater at vende stoffet med, for så fedt er det heller ikke at lave selvstudie uden forelæsninger hver dag. :) Jeg føler mig ret alene indeni, hvis jeg ikke distrahere mig selv med kærester, veninder eller netflix.
Fremdriftreformen er en nar, men jeg håber virkelig, at du på en en eller anden måde får klaret dig igennem. Måske bare det her semester og sp tage et overlov inden specialeskrivningen?
Årh, tusind tak, Julie!
Det lyder godt nok som en hård eksamen! Du kan tro, jeg kender til det med at føle sig alene på sit studie. Jeg har aldrig været hende med den skønne læsegrupper, der lige mødes hver onsdag og drikker vin, og jeg har misset en Fandens masse deadlines, fordi der ikke har været nogen til at huske mig på dem. Jeg kan godt forstå, sådan en led re-eksamen kan forstærke den følelse, for der er altså få ting, der er mere frustrerende end at lide alene. Dét er den. Jeg har heldigvis en lægeerklæring i baghånden, hvis det skulle blive nødvendigt, men jeg har sat mig for ikke at bruge den. Og det bliver heldigvis ikke nødvendigt med orlov efter nytår, for specialet ser jeg ligefrem frem til. Endelig et semester, hvor jeg selv kan bestemme :D
Held og lykke med din eksamen! Jeg krydser fingre for dig :)
Tak for det her, Anne-Li.
Indlægget har jeg haft liggende i en fane, men først fået læst nu.
Jeg sidder med min bacheloropgave lige nu, og det er hårdt. Jeg er træt af at høre på andres ævlen om deres fantastiske fremskridt med deres opgave, og hvor meget deres vejleder elsker dem. Jeg har lyst til at tude hvert andet minut, men samtidig ved jeg, at jeg nok skal få den skrevet, fordi jeg faktisk arbejder bedst under pres.
Nogle gange kan det bare være meget rart at høre, at andre har det på samme måde, så tak!
Selv tak, Agnete!
Der er virkelig ikke noget værre end at lytte til andres stress og pres, når man selv har rigeligt af begge dele i forvejen. Min erfaring har heldigvis også lært mig, at jeg arbejder godt under pres, så selvom jeg det ene øjeblik kan sidde og tude over det, betyder det ikke, jeg ikke godt kan få det gjort i det næste. Jeg krydser fingre for dig og din opgave. Du skal nok komme fint igennem den! Jeg begyndte på min to uger før aflevering, så i forhold til mig er du nok ligefrem i rigtig god tid! :) Man skal bare finde de rigtige at sammenligne sig med ;)
[…] LÆS OGSÅ: STUDIESTRESS OG DEN GYLDNE STUDIEREGEL […]