SØGEMASKINEOPTIMERING FOR BEGYNDERE
Du har nok hørt om det før. SEO. Søgemaskineoptimering. Det lyder sindssygt usexet, og det er det sådan set også, men det kan gøre en kæmpestor forskel for din blog eller hjemmeside, og det behøver slet ikke være så svært, som det lyder.
Dette er sjette afsnit i min “Start en blog-føljeton. Før du for alvor begynder at tænke på søgemaskineoptimering, er der en række ting, du skal have styr på. Ved du hvilken platform du vil blogge fra? Og har du fundet et godt navn til din blog? Jeg har skrevet en udførlig step by step-guide til at købe både domæne og webhotel, så du nemt og hurtigt kan komme i gang med at blogge, og jeg har også skrevet et indlæg om, hvordan du nemt får et professionelt blogdesign. Det seneste indlæg i serien handlede om, hvordan du bedst kobler din blog til Bloglovin (og hvordan du undgår to af Bloglovins meget irriterende fælder), og i dag tager vi det så skridtet videre.
Nu skal det nemlig ikke bare handle om, hvordan dine læsere kan følge din blog, men om hvordan de i første omgang kan finde den. Det er et meget vigtigt skridt, som mange gør overraskende lidt ud af, men det allerfedeste ved dette skridt er, at du (selv som ny blogger) kan blive vist side om side med meget større bloggere og hjemmesider, hvis bare du ved, hvordan du gør søgemaskinerne glade.
FØR DU BEGYNDER AT SØGEMASKINEOPTIMERE DIN BLOG
Før du begynder at søgemaskineoptimere din blog er det vigtigt, at du forstår én ting. Et søgemaskineoptimeret indlæg er ikke nødvendigvis et godt indlæg. Det er nemt at falde i og komme til at skrive til Google i stedet for at skrive til dine læsere, men det kommer til at være tydeligt for enhver, hvis du vægter søgemaskineoptimering højere end sjæl.
Det vigtigste i forhold til din søgemaskineoptimering er faktisk at skrive et godt indlæg. Selvfølgelig har du mulighed for at skrive noget møg på en måde, der tilgodeser søgemaskinerne, og det kan også sagtens være, at du får trafik på din blog, men hvis indholdet ikke er godt, bliver læserne ikke hængende. Easy as that. Så gør dig selv, din blog og dine læsere den tjeneste at skrive gode, brugbare indlæg.
Pssssst! Få 3 måneders gratis webhotel med koden F2GXNC ved at klikke her.
En anden ting du skal tænke over er, at det ikke er alle indlæg der egner sig til at blive søgemaskineoptimerede. Du kan selvfølgelig gøre det alligevel, og det kan være en fin idé, men hvis du eksempelvis har en livsstilsblog, skriver du nok engang imellem et indlæg, der i bund og grund ikke handler om ret meget andet end dig selv og lidt hverdagshyggefnidder. Det er helt fint – det er en del af bloggens sjæl, at der er plads til den slags.
Mit bedste råd er at finde en balance mellem de forskellige typer indlæg, du skriver på din blog. De fleste indlæg vil du garanteret kunne skrive på en måde, så de tilgodeser både læsere og søgemaskiner, men engang imellem kan du ikke tilgodese alle, og så er dine læsere ALTID vigtigst. I hvert fald i min verden.
Personligt skriver jeg altid indlægget først, og så søgemaskineoptimerer jeg bagefter. Det vil sige at jeg finder et emne at skrive om, men jeg vælger ikke et nøgleord til at begynde med, for når jeg skriver til min blog, skriver jeg på min måde, og det gør jeg bedst, hvis jeg kan skrive frit fra leveren.
GRATIS HJÆLP TIL SØGEMASKINEOPTIMERING
Det første skridt på vejen til at søgemaskinetoptimere din blog er at hente et såkaldt plugin. Et plugin er en “funktionsudvidelse” – altså en form for program, du kan installere på din blog. Det bedste SEO-plugin er det, der hedder Yoast, og det er ganske gratis. Jeg har brugt det i en del år nu, og på grund af det plugin er jeg blevet meget bedre til at skrive indlæg, der kan blive fundet af andre end mine (fantastiske!) faste læsere, der allerede er skrevet op via enten Facebook eller Bloglovin.
Hvis du blogger i WordPress, kan du hente og installere Yoast på meget få minutter ved at følge disse skridt:
Tryk på “Plugins” i menuen til venstre og vælg “Tilføj nyt”. Søg efter Yoast og vælg “Installér nu”. Klik aktiver og begynd at bruge Yoast.
Når Yoast er installeret korrekt, vil du få adgang til det, når du skriver et indlæg. Det eneste, du skal gøre, er at scrolle lidt ned ad siden, så du kommer forbi tekstfeltet, og der finder du en boks ved navn Yoast SEO.
Yoast gør ingenting af sig selv, men det hjælper dig til at se, hvad du selv kan gøre for at søgemaskineoptimere dine indlæg. Det gør det ved hjælp af en række små prikker i farverne rød, gul og grøn. Meget pædagogisk, ikke? De grønne punkter er de gode, de røde og gule er punkter, du kan forbedre.
HVORDAN BRUGER JEG SØGEMASKINEOPTIMERING PÅ MIN BLOG?
Søgemaskineoptimering er et gigantisk emne, som jeg kunne skrive tusindvis af ord om (jeg har planer om at skrive en mere udførlig guide), men i dag handler det som sagt bare om at få dig godt i gang. Det er nemlig meget værdifuldt at søgemaskineoptimere sine indlæg helt fra begyndelsen. For det første fordi det altid tager nogle måneder for Google at tage fat i dine indlæg og for det andet – og mere vigtigt – fordi det er meget nemmere at søgemaskineoptimere indlægget enten mens du skriver og før du udgiver, end det er at vende tilbage til et indlæg senere og ændre en masse.
For eksempel tæller dine billeder med i søgemaskineoptimeringen, så du kan ligeså godt give dem et godt navn fra begyndelsen, så selve filnavnet stemmer overens med det emne, du skriver om og de nøgleord, du fokuserer på i indlægget. Hvis du vender tilbage til et indlæg efter nogle måneder, skal du måske til at gemme billederne og uploade dem fra ny, og det er meget besværligt – især hvis det er noget, du skal gøre ved flere indlæg. I skrivende stund har jeg over 500 gamle indlæg på bloggen, der på ingen måde er søgemaskineoptimerede, og dem kommer jeg ærligt talt aldrig igennem.
Mange store danske bloggere søgemaskineoptimerer overhovedet ikke deres indlæg og klarer sig alligevel supergodt, og jeg kan ikke understrege nok, hvor vigtigt det er, at du som blogger ikke overgør din SEO. Der er nogle indlæg, som det er helt naturligt at søgemaskineoptimere. F.eks. har jeg gjort noget ud af at søgemaskineoptimere nogle af indlæggene i min Budapest-Guide, fordi det er en slags indhold, folk ofte søger efter og som man sagtens kan bruge, selvom man ikke nødvendigvis er fast læser af min blog.
Jeg har ikke skrevet indlæggene FORDI, de er gode for søgemaskinerne, men når jeg alligevel skriver dem og bruger mange timer på dem, kan jeg ligeså godt lægge den ekstra tid i dem, der gør, at de ranker højt på Google. Hvis du eksempelvis skriver “Budapest Prisniveau” vil dette indlæg i øjeblikket dukke op som det første i din søgning, fordi det er det nøgleord, jeg har fokuseret på. Det indlæg står for en stor del af bloggens trafik.
MINE BEDSTE TIPS TIL HURTIG SØGEMASKINEOPTIMERING
Jeg vil ikke gå i detaljer i dag, for jeg har materiale nok til en e-bog, og denne føljeton er jo først og fremmest henvendt sig de af jer, der overvejer at starte, eller netop har startet en blog. I stedet vil jeg komme med nogle tips til, hvordan du nemt kan begynde at søgemaskineoptimere dine indlæg – hvad enten du er ny eller garvet blogger.
Brug overskrifter
See what I did there? Sørg for at gøre dit indlæg let tilgængeligt og let at læse ved at dele det op i flere små afsnit. Giv hver af disse afsnit en overskrift og prøv at inkorporere dit nøgleord i et par af dem.
Skriv lange indlæg
Dine indlæg behøver ikke være lige så lange som mine. Jeg har det med at gå lidt amok på det punkt, fordi jeg elsker at skrive, og fordi jeg altid lige har lidt mere at sige. En tommelfingerregel er, at et blogindlæg skal indeholde mindst 300 ord og gerne flere.
Brug billeder
Et billede siger mere end 1000 ord. Siger de. Det gælder ikke på Google, for Google kan ikke se. Til gengæld kan Google læse, så du har faktisk også mulighed for at blive fundet gennem dine billeder. Sørg for at navngive dine billeder, så de passer til de nøgleord, dit indlæg fokuserer på. På den måde kan din blog også blive fundet i en billedsøgning, og søgemaskinerne kan i højere grad se, hvad dit indlæg handler om.
Tænk søgemaskineoptimering ind i din overskrift
“Men mister indlægget så ikke sin personlighed?” tænker du måske, og jo. Det kan det gøre, hvis du navngiver det for at please søgemaskinerne. Heldigvis er det ikke enten/eller. Du kan sagtens give dit indlæg én titel på din blog og en anden på søgemaskinerne. Når du har hentet Yoast, kan du nemlig give dit indlæg en såkaldt SEO-titel, og det kan være en god idé at gøre.
Brug et minut på at skrive en beskrivelse
Den såkaldte Meta-description er de par linjer, folk kan se, når de finder dit indlæg på Google. Som udgangspunkt viser søgemaskinerne de første par linjer af dit indlæg, men det er jo ikke sikkert, det er disse linjer, der bedst fortæller, hvad dit indlæg handler om. Måske siger du hej til dine læsere, måske skal du lige tippe om verdens bedste chokolade først. Det skal der være plads til! Heldigvis kan du ved at trykke på “Edit snippet” i Yoast få adgang til de linjer og ændre dem, så de ikke handler om chokolade, men om budgetrejser, eller hvad end det er, du skriver om.
Accepter de røde prikker!
Lad være med at overgøre søgeoptimeringen. Det kan være sjovt at se, hvor mange grønne prikker, man kan få, men man kan hurtigt komme til at ødelægge sit indlæg, hvis man klemmer 10 ekstra nøgleord ind, hvor de ikke rigtig passer, og engang imellem passer det bare ikke. Gør alt hvad du kan “behind the scenes” – giv billederne gode navne og søgemaskineoptimer deres oplysninger, opdatér beskrivelsen og SEO-overskriften etc., men lad være med at gå amok i selve indlægget. Dine læsere er de vigtigste!
PS. Husker du at følge med på Instagram? Du kan også følge bloggen via Bloglovin eller på bloggens Facebookside, som jeg opdaterer dagligt! Du kan også skrive en kommentar til dette indlæg – jeg svarer ALTID tilbage! :)
2 comments
Tak for et godt indlæg. SEO er ret nyt for mig og har lige downloadet Yoast.
Inspirerende blog du har!
Grønne hilsner
Sara Sophie
Ih hvor dejligt, at du kunne bruge det :) Held og lykke med bloggen – den ser rigtig spændende ud!
KH Anne-Li