Jo ældre jeg bliver, desto mere går det op for mig, hvor meget ting kan tynge. Da jeg var yngre, tænkte jeg på mine ejendele som små skatte, og jo flere jeg omgav mig med, des rigere var jeg. Altså, ikke rig rig, for så meget er en brugt bamse nok heller ikke værd, men you catch my drift.
De seneste par år har jeg dog fået en noget andet indstilling til kasserne i kælderen, og selvom jeg stadig gemmer både mågestel, krystalglas og den der Barbie-samling, så er jeg blevet langt bedre til at skille mig af med alt det, der bare ligger og venter på “måske en dag”.
Jeg er slet ikke i mål endnu, men jeg har fået skåret meget ned, og jeg føler mig 100 kilo lettere. Det er nok ikke engang helt ved siden af. Så hermed mine bedste tips! Og bidrag endelig med jeres egne i kommentarfeltet :)
Husk forresten at genanvende alt det, I kan. Tøj, dimser og bøger til genbrug og hullet eller forvasket tøj til H&Ms tekstilindsamling (du får endda en rabatkode som bonus). Jeg så forleden en pige smide 3 store poser tøj i skraldecontaineren, og det skar lidt i mit hjerte. Husk vores fine klode og den gode karma i processen :)
Lad være med at tænke “hvad nu hvis”
Jeg har netop smidt to poser med ledninger/kabler ud. Nogle var til fjernsyn, til gamle computere, til den der dims, jeg engang havde, til en dvd-afspiller, der døde for 7 år siden – få det væk! Hvis du ikke bruger det, og du ikke ved, hvornår du kommer til at bruge det, så er der ingen grund til at beholde det.
En god regel er, at skille sig af med det, hvis du nemt kan få fat i det, hvis du en dag står og skal bruge det, og hvis det koster under 100 kroner. Det kan godt være, jeg en dag fortryder, jeg gav mine buksebøjler væk, men lige nu giver det ikke mening at gemme dem, og de kan nemt erstattes. Jeg har lige skilt mig af med en blå IKEA-sæk fyldt med “hvad nu hvis”-ting, og hvis jeg engang skal af med en 10’er for at erstatte et af de fem ekstra kortspil, vi havde, så går det nok.
Start med fladerne!
Det er min mors oprydningsregel nummer 1. Når fladerne er ordentlige, giver det rummet ro, og man slipper for at rende forvirret rundt i rodet. Tag én flade ad gangen (spisebord, sofabord, kommode, vindueskarm etc.) – og rod ikke på de flader, du har ryddet op! Hvis du ikke ved, hvor nogle af tingene skal være, så læg dem i en bunke på sengen/sofaen, som du så tackler, når fladerne er ryddelige. Kig på bunken og giv alting en plads, så du ved hvor det skal ligge næste gang, du har brugt det. Hvis du ikke kan finde en plads til det, fortjener det nok ikke en plads, og så skal det ud.
Køb en vasketøjskurv til det rene tøj
Dette tip er kun til de af jer, hvis soveværelse jævnligt ligner en eksploderet tekstilfabrik. De af jer, der prøver 4 sæt tøj, uden at lægge de første 3 på plads igen. Jeg tilhører denne sære gruppe af mennesker, og uanset hvor meget jeg organiserer og hvor fin min garderobe er (se min garderobe tour lige her), så ender tøjet altså på sengen og på gulvet for et godt ord. Hvis du, ligesom jeg, simpelthen ikke kan finde ud af at lægge tøjet på plads, når du tager det af, så er svaret er en vasketøjskurv til det rene tøj, som du tømmer engang hver eller hver anden dag. På den måde ligner dit soveværelse ikke et bombet lokum, og dit rene tøj bliver ikke beskidt eller sendt til vask ved en fejl.
Tøm skufferne og vælg det bedste!
Tag for eksempel skuffen med skønhedsprodukter. Tøm skuffen og udvælg de produkter, du virkelig er glad for og jævnligt bruger. Skil dig af med resten og læg så de udvalgte produkter på plads. Det er langt sværere at “plukke” de produkter fra skuffen, man ikke vil have længere, end det er at udpege de ting, man ikke kan leve uden, så tøm skuffen (og så kan man jo passende lige tørre den af, når den nu er tom). Det giver ingen mening at rydde op, før man rydder ud!
Sådan gjorde jeg, da jeg skilte mig af med 4/5 af min garderobe, og det er noget af det bedste, jeg har gjort for mig selv.
Implementer “the sixty second rule”
Vær opmærksom på dine omgivelser, og hver gang du opdager en ting, der bør blive ryddet op / gjort ren / smidt ud, så gør det med det samme, hvis det er noget, du kan gøre på mindre end 60 sekunder. I praksis betyder det, at du, når du går ud fra stuen, tager den brugte kaffekop med eller sætter sofapuden ordentligt, at du stiller skoene i gangen på plads, så snart du kommer hjem og hænger tasken på knagen osv. Det skal selvfølgelig ikke blive en besættelse at rydde op og rende frem og tilbage og gøre tusind små ting, hver gang man skal have et glas vand, men hvis man handler på de små ting, når de opstår, når man aldrig at rode.
PS. Husker du at følge med på Instagram? Du kan også følge bloggen via Bloglovin eller på bloggens Facebookside, som jeg opdaterer dagligt! Du kan også skrive en kommentar til dette indlæg – jeg svarer ALTID tilbage! :)